Angoulême loopt storm voor 'La Boîte à Gand'

Het Vlaams Fonds voor de Letteren (VFL) was het afgelopen weekend voor de zevende keer aanwezig op het internationale stripfestival van Angoulême om de Vlaamse strip te promoten. Het festival vierde dit jaar zijn 40ste editie met een grote overzichtstentoonstelling rond het werk van Uderzo, de geestelijke vader van Asterix en Obelix, en met een gastlandschap van Zuid-Korea. Maar de echte 'talk of the town' was zonder discussie de tentoonstelling 'La Boîte à Gand', een initiatief van het VFL in samenwerking met de Vlaamse vertegenwoordiging in Parijs en Flanders Investment and Trade (FIT).


Het stripfestival van Angoulême is een fenomeen.

 

Gedurende vier dagen vormt deze voor de rest van het jaar wat ingedommelde Zuid-Franse stad het Mekka van de internationale stripwereld. Het festival is de eerste twee dagen (donderdag 31/1 en vrijdag 1/2) alleen toegankelijk voor scholen en professionals, en tijdens het weekend gaan de deuren open voor het grote publiek. Het vormt ook de jaarlijkse ontmoetingsplaats voor duizenden striptekenaars en illustratoren en verwelkomt telkens zo'n 200.000 bezoekers van over de hele wereld. Dat is vier keer zoveel als het bewonersaantal van de stad.

 

Op zo'n 13 verschillende plekken kan je terecht voor grote of kleinere tentoonstellingen gewijd aan een specifiek stripauteur of thema. Daarnaast zijn er ook diverse beurshallen voor de grote internationale stripuitgeverijen, die hun beste auteurs afvaardigen voor signeersessies, er is een grote hall vol eerste edities, originele stripplaten en collectors items voor de kapitaalkrachtigere stripfanaten en er is grote aandacht voor debutanten en stripstudenten, die hun werk kunnen presenteren aan professionals en gevestigde namen voor een gefundeerd waardeoordeel.

 

© Jorge Fidel Alvarez / 9e Art +Keuze in overvloed. En toch was iedereen het erover eens dat 'La Boîte à Gand' de revelatie van het festival was. Om de jonge en nieuwe generatie Vlaamse stripauteurs een forum te bieden, vroeg het VFL aan Brecht Evens of hij curator wilde zijn van een tentoonstelling met Vlaams talent. Evens inviteerde daarvoor vier 'compagnons de route', artiesten die samen met hem illustratie studeerden aan Sint-Lucas in Gent: Brecht Vandenbroucke, Hannelore Van Dijck, Lotte Van De Walle en Sarah Yu Zeebroek.

 

Brecht Evens is in Frankrijk bekend en bemind sinds het verschijnen van vertalingen van 'Ergens waar je niet wil zijn' en 'De liefhebbers' bij Actes Sud. Alles begon voor hem bij de expo 'Ceci n'est pas la BD flamande' in Angoulême in 2009, het begin van een bloeiende internationale carrière. In 2011 won Evens de prix de l'audace in Angoulême. Zijn werk is ondertussen vertaald in Frankrijk, Engeland, Canada, Spanje, Duitsland en Korea, telkens bij gerenommeerde buitenlandse uitgeverijen.

 

Het festival van Angoulême omarmde Evens van bij het begin, en zette hem tijdens de openingsceremonie dit jaar op het podium tussen Uderzo en Matsumoto. Evens stal de show op zijn eigenzinnige manier met een kort optreden met hoog rock-'n-roll gehalte, waarbij hij vooral het werk van zijn collega's in de verf zette en enkele redenen opsomde waarom iedereen naar 'La Boîte à Gand' moest komen.

 

Het resultaat daarvan op vrijdag en zaterdag sprak boekdelen. Lange rijen publiek zowel voor de tentoonstelling als voor diverse signeersessies en unaniem lof van publiek en talrijke media voor de 'verrassende, avontuurlijke en veelbelovende' nieuwe generatie Vlaamse striptekenaars. Ook het feit dat in hun werk de grens vervaagt tussen strip en kunst, iets dat je eerder in een museale context zou verwachtten, oogstte veel lof.

 

Tijdens het festival werd het VFL benaderd om de tentoonstelling ook te laten doorreizen naar onder meer Lausanne, Lissabon en Londen. Diverse steden in België (onder andere Gent en Brussel) vertonen interesse in de Belgische première.

 

Samen met de tentoonstelling verspreidde het VFL speciaal voor Angoulême ook een gratis 68 pagina's tellend magazine 'Bangarang', volledig gewijd aan Vlaams striptalent en met veel aandacht voor nieuwe namen als Frederik Van Den Stock, Shamisa Debroey en Charlotte Dumortier. Ook dat magazine heeft zijn impact niet gemist, en werd gretig meegenomen en gelezen.

 

Voor Brecht Vandenbroucke, een van de vijf artiesten in 'La Boîte à Gand', was Angoulême de gedroomde internationale lancering van zijn stripdebuut. Op de verkoopstand bij de tentoonstelling was 'White Cube' na twee dagen compleet uitverkocht. Zijn boek was ook het populairst op de rechtenstand van het VFL, met concrete buitenlandse belangstelling van uitgevers uit Frankrijk, Duitsland, Spanje, Argentinië, Canada, Engeland, Finland en Noorwegen.

 

Steeds meer internationale uitgevers komen naar de stand van het VFL om een graantje mee te pikken van 'dé Vlaamse strip', die ondertussen een begrip is geworden, en staat voor kwaliteit en vernieuwing, gedurfde artistieke boeken en kleurrijke schilderijen in stripvorm. Veel interesse was er voor de debuten van Shamisa Debroey en Wide Vercnocke, maar ook voor de nieuwe strip van Maarten Vandewiele, werk van Simon Spruyt, 'Cowboy Henk' van Herr Seele en Kamagurka en 'Billy Bob' van Nix. Dat laatste boek was genomineerd in de categorie jeunesse voor de prestigieuze prijzen van Angoulême.

 

Het VFL blikt terug op een andermaal geslaagde deelname aan het festival van Angoulême, waar de Vlaamse strip niet meer weg te denken is. Volgend jaar zal dat niet anders zijn.

 

> Foto's op de website van het Festival...

> Filmpjes op de website van het Festival...

gepubliceerd op: 2013-02-04

Vorige Volgende Afdrukken Doorsturen